Roczny Plan Pracy
Roczny Plan Pracy Świetlicy Szkolnej Szkoła Podstawowa nr 35 im. Noblistów Polskich STO
Świetlica jest placówką opiekuńczo-wychowawczą prowadzoną przez szkołę, która realizuje jednocześnie funkcję opiekuńczą, wychowawczą i dydaktyczną.
Świetlica szkolna czuwa nad bezpieczeństwem i prawidłowym rozwojem dzieci – przez działania w tym zakresie realizuje się funkcja opiekuńcza. Natomiast funkcja dydaktyczna skupia się przede wszystkim na działalności reedukacyjnej i kompensacyjnej.
Świetlica nie tylko zapewnia uczniom warunki do odrabiania zadań domowych, ale również wdraża do przyswojenia prawidłowych nawyków uczenia się oraz organizowania i rozwijania własnej aktywności umysłowej. Wychowawcy świetlicowi dbają także o aktywność fizyczną, stymulując ją poprzez organizowanie, spacerów oraz gier i zabaw o charakterze ruchowym.
Kolejnym zadaniem placówki jest odkrywanie zainteresowań i indywidualnych predyspozycji uczniów oraz stwarzanie warunków do rozwijania tych predyspozycji za pomocą odpowiednio zorganizowanych zajęć.
Ponadto świetlica szkolna ma na celu upowszechnianie kultury i kształtowanie nawyków w zakresie kultury osobistej, wdrażanie do kształtowania prawidłowych nawyków higienicznych i do dbałości o zdrowie, a także rozwijanie samodzielności uczniów i samorządnych form aktywności społecznej.
- Cele ogólne:
- organizacja pracy świetlicy w nowym roku szkolnym,
- wspomaganie rozwoju umysłowego ucznia,
- troska o fizyczne i psychiczne bezpieczeństwo uczestników świetlicy,
- rozwijanie aktywności plastycznej i technicznej, posługiwanie się różnymi technikami plastycznymi do wdrażania własnych przeżyć, spostrzeżeń,
- uwrażliwianie dzieci na temat kultury osobistej oraz autoprezentacji,
- wdrażanie dzieci do kulturalnego obcowania w zespole,
- doskonalenia pracy nauczyciela świetlicy.
- Cele szczegółowe:
- opracowanie oraz zapoznanie uczniów z regulaminem świetlicy szkolnej,
- opracowanie rocznego planu pracy,
- sporządzenie list uczniów,
- zorganizowanie pomocy i warunków sprzyjających odrabianiu prac domowych,
- wykorzystanie zajęć świetlicowych do kompensowania braków z wiedzy szkolnej,
- nawiązanie współpracy z biblioteką szkolną w celu uzmysłowienia uczniom, iż poza podręcznikami szkolnymi są inne źródła informacji, z których można skorzystać,
- nawiązanie współpracy z pedagogiem szkolnym oraz wychowawcami klas,
- zapewnienie odpowiednich warunków do racjonalnego wykorzystania czasu wolnego,
- nauka piosenek i zabaw ruchowych ze śpiewem,
- zabawy rytmiczne,
- poznawanie i eksperymentowanie z różnorodnymi technikami plastycznymi,
- organizowanie wystawek prac dziecięcych,
- liczne rozmowy i pogadanki wychowawcze dotyczące poszczególnych tematów,
- zabawa andrzejkowa,
- mikołajki,
- zabawa z okazji Dnia Dziecka,
- zajęcia czytelnicze służące rozwijaniu zamiłowania do czytania,
- zajęcia komputerowe,
- systematyczne zapoznawanie się z literaturą przedmiotu,
- udział nauczyciela świetlicy w posiedzeniach Rady Pedagogicznej.
- Metody pracy:
A) Metody zajęć praktycznych (wykorzystywane we wszystkich formach pracy):
- techniki plastyczne,
- zabawy i gry dydaktyczne, konkursy kształtującezdolności intelektualne uczniów,
- imprezy, uroczystości kształtujące patriotyczne uczucia, uczące zachowań prospołecznych,
- ćwiczenia, sporty oraz wycieczki- rozwój sprawności fizycznej uczniów.
B) Metody poglądowe służące pogłębianiu i utrwalaniu wiadomości, przykładem są: przedmioty, mapy, tablice.
C) Metody werbalne- pogadanka, dyskusja, opowiadanie bajek, przygód, wrażeń.
Praca w świetlicy charakteryzuje się różnorodnością form. To stanowi o jej atrakcyjności i odmienności. Dobór odpowiednich form zależy od wielu czynników. Najważniejszymi są: wiek, zainteresowania, potrzeby dzieci oraz warunki w świetlicy.
- Formy pracy:
- zajęcia umysłowe,
- zajęcia artystyczne,
- zajęcia wychowania fizycznego przejawiające się w grach, zabawach ruchowych.
- Sposoby ewaluacji:
- Ankieta podsumowująca pracę świetlicy przeprowadzona wśród Rodziców,
- Ankieta podsumowująca pracę świetlicy przeprowadzona wśród Uczniów.
- Zakres współpracy z:
- Kinga Salamon – aspekt wychowawczy, zajęcia czytelnicze, pomoc przy odrabianiu prac domowych, opieka w czasie podróży na basen i w drodze powrotnej, wsparcie podczas zabaw na świeżym powietrzu,
- Magdalena Krupska – zajęcia komputerowe, zajęcia ruchowe, wsparcie podczas zabaw na świeżym powietrzu, pomoc przy odrabianiu prac domowych,
- Dorota Sobczyńska - pomoc przy odrabianiu prac domowych, wsparcie podczas zabaw na świeżym powietrzu, zajęcia językowe (język angielski, koreański),
- Ewa Wróblewska – aspekt wychowawczy, wsparcie podczas zabaw na świeżym powietrzu, pomoc przy odrabianiu prac domowych,
- Małgorzata Mirkowska - Grabowska – aspekt wychowawczy, zajęcia plastyczno – techniczne, ćwiczenia integrujące grupę, odrabianie prac domowych, zajęcia ruchowe, opieka w czasie zabaw na świeżym powietrzu.
Wrzesień:
- Uroczyste powitanie wszystkich uczestników świetlicy,
- Poznajemy się: ja-moja rodzina, ja-mój dom, ja-w mojej szkole, ja-koledzy i koleżanki,
- Zapoznanie wszystkich uczestników świetlicy z zasadami organizacyjnymi panującymi w świetlicy: odczytanie regulaminu oraz wyjaśnienie punktów niezrozumiałych,
- Zapoznanie się ze świetlicą i obiektem szkolnym,
- Wspólne sporządzenie listy tematów, zagadnień, z którymi uczestnicy zajęć chcieliby się zapoznać,
- Rozmowy na temat poszanowania sprzętów, gier, zabawek, mebli znajdujących się w świetlicy,
- Prace organizacyjno – porządkowe,
- Wykonanie gazetki okolicznościowej pt.: „Witaj Szkoło!”,
- Konkurs plastyczny pt.: „Wspomnienia z wakacji”,
- Gry i zabawy integrujące grupę,
- Zabawy ruchowe usprawniające orientację przestrzenną,
- Zabawy z piłką na świeżym powietrzu,
- Wydzieranka z papieru pt.: „Świetlica moich marzeń”,
- Podsumowanie wiedzy na temat lata poprzez konkursy i rozwiązywanie zagadek,
- Tworzenie wakacyjnej mapy Polski - opowiadanie przeżyć z wakacji, zapoznanie się z mapą Polski oraz wspólne odszukiwanie wakacyjnych miejscowości,
- Organizacja pikniku szkolnego.
Październik:
- Rozmowy na temat cykliczności pór roku: wymienienie charakterystycznych cech jesieni. Swobodne wypowiedzi uczniów na temat piękna polskiej jesieni, a także zmian zachodzących jesienią w polu, lesie, ogrodzie, w sadzie,
- Wykonanie gazetki szkolnej pt.: Jesień,
- Konkurs plastyczny wewnątrz świetlicowy pt.: „Jesień moimi oczami…”,
- Układanie krzyżówek z hasłem Jesień (praca w grupach),
- Obrazki z figur geometrycznych - odciskanie pieczątkami wykonanymi z ziemniaka,
- Naprawa sprzętu świetlicowego: zabawek, gier,
- Dzień Edukacji Narodowej – krótki rys historyczny, przedstawienie dat obchodu Dnia Nauczyciela w innych państwach, wyrabianie postawy szacunku dla wychowawców i pracowników szkoły, przypomnienie o formach grzecznościowych i wielkich literach przy pisaniu życzeń,
- Portret Nauczyciela malowany farbami,
- Gry i zabawy na świeżym powietrzu z wykorzystaniem sprzętu sportowego,
- Wdrażanie dzieci do dbaniao własne zdrowie, pogadankina temat właściwegoodżywiania, higieny osobistejoraz uprawiania sportu,kształtowanie nawykówhigieny osobistej, otoczenia pracy i nauki,
- Stworzenie przez dzieci menu na temat „Wiem co jem”, znaczenie spożywania owoców i warzyw, kolorowe i zdrowe kanapki, sałatki,
- Gry na boisku szkolnym: zabawa w dwa ognie, piłkę nożną,
- Święto Zmarłych – Wyjaśnienie symboliki święta Zmarłych, przypomnienie o właściwym zachowaniu się w miejscach wiecznego spoczynku,
- Wycieczka na cmentarz - porządkowanie opuszczonych grobów, zapalenie zniczy,
- Czytanie literatury świetlicowej.
Listopad:
- Wykonanie gazetki okolicznościowej pt.: Święto Niepodległości,
- Przypomnienie symboli narodowych godło, flaga, hymn - kształtowanie postaw patriotycznych poprzez odpowiednie zachowanie się podczas uroczystości szkolnych, strój galowy,
- Praca plastyczna – wykonanie kotylionów z papieru, bibuły do muzyki Ludwiga van Beethovena,
- Światowy Dzień Życzliwości - pogadanka o znaczeniu zwrotów grzecznościowych (5 magicznych słów), kształtowanie nawyków grzecznościowych, budzenie szacunku do osób starszych,
- Andrzejkowe zwyczaje ludowe - wykonanie dekoracji andrzejkowej oraz zgromadzenie niezbędnych rekwizytów do wróżb,
- Zabawy andrzejkowe: lanie wosku, wróżby oraz konkursy,
- Odrabianie pracy domowej, nadrabianie zaległości,
- Profilaktyka zachowań agresywnych,
- Zdobycie umiejętności konstruktywnego sposobu rozwiązywania sytuacji trudnych,
- Gry dydaktyczne – nauka mapy Polski,
- Zajęcia mające na celu podniesienie samooceny uczniów oraz wiary we własne siły,
- Kształtowanie postawy opiekuńczości wobec zwierząt, budzenie odpowiedzialności za zwierzęta podczas zimy.
Grudzień:
- Piszemy List do Świętego Mikołaja. Pamiętamy aby sprawiać przyjemność bliskim,
- Mikołajki w świetlicy: rozdawanie słodyczy, zgadywanki rebusy tematyczne rozwijające logiczne myślenie,
- Wykonanie gazetki pt.: Zima,
- Przygotowujemy się do świąt Bożego Narodzenia: czytanie opowiadań o tematyce świątecznej „Opowiadania Bożonarodzeniowe”,
- Swobodne wypowiedzi dzieci na temat: Jak chciałbym spędzić święta?,
- Konkurs na sporządzenie najładniejszej kartki świątecznej,
- Słuchanie kolęd,
- Wspólne wykonanie stroika świątecznego do naszej świetlicy szkolnej,
- Przeprowadzenie rozmowy wychowawczej na temat bezpieczeństwa w czasie zabaw zimowych,
- Gry i zabawy na boisku szkolnym: rzeźby śniegowe, rzuty śnieżkami,
- Zabawa w kalambury.
Styczeń:
- Witamy Nowy Rok: wzajemne składanie życzeń Noworocznych,
- Czytanie baśni J. Ch. Andersena „O 12 miesiącach”,
- Wykonanie pracy plastycznej: rysowanie 12 elementów obrazujących wszystkie miesiące roku,
- Konkurs na najciekawszy strój karnawałowy,
- Jak ciekawie spędzić ferie zimowe?: luźne rozmowy na temat atrakcyjnego spędzenia czasu wolnego,
- Budzenie szacunku i wrażliwości dla osób w starszym wieku,
- Wykonanie laurki dla Babci i Dziadka,
- Gry i zabawy usprawniające spostrzegawczość,
- Spacery w pobliskiej okolicy,
- Zabawy na śniegu.
Luty:
- Przypomnienia regulaminu świetlicy, rozmowa na temat respektowania przez uczniów punktów w nim zapisanych,
- Zebranie informacji podsumowujących pierwszy semestr - zagadnienia, które cieszyły się największym zainteresowaniem oraz te, które nie budziły entuzjazmu,
- Walentynki. Rozmowa na temat wzajemnego obdarowywania się prezentami, dobrym słowem,
- Współorganizacja walentynkowego balu karnawałowego,
- Wykonanie kartek walentynkowych,
- Zorganizowanie poczty walentynkowej, pisanie życzeń,
- Swobodne zabawy na śniegu, lepienie bałwana,
- Dokarmianie zwierząt. Przedstawienie przez uczniów sposobów pomocy zwierzętom w czasie kończącej się zimy,
- Doskonalenie umiejętności negocjacji poprzez ćwiczenia edukacyjne,
- Zabawy integracyjne, rozwijające wyobraźnię,
- Praca plastyczna: Najciekawsze miejsce w mojej okolicy.
Marzec:
- Być Kobietą, być Kobietą… rozwijanie szacunku wobec kobiet pracujących zawodowo i w domu, zapoznanie dzieci z zawodami wykonywanymi przez kobiety, podkreślanie roli kobiet w życiu i w codziennej pracy,
- Kto jest damą, a kto dżentelmenem? – poznanie zasad dobrego zachowania względem kobiet,
- Kształtowanie umiejętności składania życzeń,
- Poznanie nowej techniki plastycznej – wykonanie kwiatów z filcu,
- Zabawy na świeżym powietrzu:orientacyjno– porządkowe, bieżne,
- Wykonanie gazetki okolicznościowej w nawiązaniu do budzącej się wiosny,
- Wspólna praca zespołowa nad stworzeniem Marzanny przy muzyce A. Vivaldiego,
- Uczymy się wspierania innych metodą współudziału wychowanków w prowadzeniu zajęć,
- Zabawy z wykorzystaniem chusty Klanza,
- Śpiewać każdy może, czyli świetlicowe Karaoke.
Kwiecień:
- Rozmowy na temat obyczajowości Świąt Wielkanocnych. Dzielenie się swoimi przeżyciami związanymi z okresem Świąt Wielkanocnych, zwrócenie uwagi na zwyczaje i tradycje w rodzinach,
- Wykonanie gazetki nawiązującej do świąt Wielkiej Nocy,
- Konkurs na najładniejszą pisankę,
- Obchody Dnia Ziemi: pogadanka o tym jak dbać o środowisko (segregacja śmieci, sposoby na oszczędzanie energii elektrycznej, wody),
- Wspólne sprzątanie placu zabaw,
- Witaj wiosno! Rozwijanie spostrzegawczości poprzez obserwację otaczającej przyrody, pogadanka na temat kwiatów objętych ochroną,
- Wiosenny spacer,
- Gry i zabawy ruchowe,
- Czytanie literatury świetlicowej,
- Rymowanki, wymyślanki, zabawy słowem.
Maj:
- Majowe święta – symbole narodowe Polski wykonane dowolną techniką,
- Zabawy tematyczne z chustą Klanza,
- Dzień Matki - pogłębianie szacunku dla rodziców, kształtowanie uczuć miłości i przywiązania,
- Burza mózgów na temat przykładów pomocy Mamie na co dzień,
- „Moja Mama czarodziejka ” - portret technika dowolną,
- Rozwijanie kreatywności dzieci za pośrednictwem zabawy „Oryginalnie myślę, wbrew stereotypom i schematom”,
- Odrabianie prac domowych, nadrabianie zaległości,
- Rozmowy wychowawcze na temat udzielania pomocy koleżeńskiej,
- Zabawy z piłką na boisku szkolnym.
Czerwiec:
- Renowacja zabawek i gier świetlicowych,
- Przypomnienie zasad bezpieczeństwa w czasie wakacji, zwłaszcza zachowanie nad wodą,
- Utrwalenie numerów alarmowych,
- Luźna rozmowa na temat wyjazdów wakacyjnych,
- Wykonanie gazetki pt.: Wakacje moich marzeń,
- W zdrowym ciele zdrowy duch – wspólne tworzenie pomysłów na codzienną gimnastykę,
- Gry i zabawy na świeżym powietrzu,
- Podsumowanie pracy świetlicy – wypełnienie ankiety przez uczniów i